Elektrikli Araçlarda ÖTV Artışı Fiyatları Yükseltti

Elektrikli araçlarda Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) oranlarının artırılması, araç fiyatlarında önemli artışlara yol açtı. Uzmanlar, bu durumun orta gelirli vatandaşları olumsuz etkilediğini belirtiyor. ÖTV artışı

Elektrikli araçlarda Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) oranlarının artırılmasına yönelik tepkiler devam ediyor. 24 Temmuz 2025 tarihinde Resmi Gazete’de yayımlanan düzenleme ile elektrikli otomobillerde uygulanan en düşük vergi oranı yüzde 10’dan yüzde 25’e çıkarıldı. Bazı modellerde ise ÖTV oranları yüzde 75’e kadar yükseltildi. Hazine ve Maliye Bakanlığı, düzenlemenin cari açığı azaltmak ve bütçe gelirlerini korumak amacıyla yapıldığını açıkladı.

Yeni düzenleme ile yüzde 80 ÖTV diliminde bulunan ve vergisiz fiyatı 700 bin TL olan bir aracın nihai satış fiyatı 1 milyon 524 bin TL’ye ulaştı. Bu tutarın yaklaşık yüzde 54’ü vergilerden oluşuyor. ÖTV, KDV ve TRT bandrolü toplamı ise 824 bin TL’ye kadar çıktı.

Yerli üretim otomobiller için bazı segmentlerde 5 ila 10 puanlık ÖTV indirimi sağlansa da lüks ithal otomobillerde ÖTV artışı 10 ila 20 puan arasında gerçekleşti.

MOTOR GÜCÜNE GÖRE

Düzenleme ile motor gücü 160 kW’ın altında olan ve vergisiz fiyatı 1 milyon 650 bin TL’ye kadar olan elektrikli araçlarda ÖTV oranı yüzde 25 olarak uygulanacak. Ancak bu matrahın üzerindeki aynı motor gücündeki araçlarda vergi oranı yüzde 55 olacak. Motor gücü 160 kW’ın üzerinde olan araçlarda ise ÖTV oranı yüzde 65 ile yüzde 75 arasında değişecek. Plug-in hibrit otomobillerde en düşük ÖTV oranı yüzde 30’dan yüzde 45’e çıkarıldı.

MODELLER GÖRE ARTIŞ

Yerli otomobil Togg T10X V1 RWD Standart Menzil modelinin vergisiz fiyatı 1 milyon 90 bin TL. Ancak ÖTV düzenlemesi öncesi satış fiyatı 1 milyon 440 TL iken, yeni düzenleme sonrası bu rakam 1 milyon 636 bin TL’ye yükseldi. Tesla Model Y için artış 254 bin TL, BYD Seal U EV için 288 bin TL ve Hyundai Kona EV için 180 bin TL olarak kaydedildi.

ALMAK İMKANSIZLAŞTI

Uzmanlar, vergi yükü nedeniyle orta gelirli vatandaşların orta sınıf araçlara erişiminin neredeyse imkansız hale geldiğini belirtiyor. Pazarlama ve İşletme Uzmanı Volkan Soykan, Türkiye’de otomobil sahibi olmanın artık ekonomik bir ihtiyaçtan çok lüks bir meta haline geldiğini ifade etti.

Vergi uzmanı Ozan Bingöl, içten yanmalı otomobillerde uygulanan yüksek ÖTV oranlarını eleştirerek, yat ve kotralarda ÖTV’nin neden sıfır olduğunu sorguladı.

AMAÇ KAYBI ÖNLEMEK

Merkez Bankası eski Baş Ekonomisti Prof. Dr. Hakan Kara, düzenlemenin kamu gelir kaybını telafi etmek ve otomobil talebini sınırlandırmak amacı taşıdığını belirtti. Ancak küçük ticari araçların düzenleme kapsamı dışında bırakılmasını eleştirdi.

Başa dön tuşu