Motosiklet Sayısı 6,6 Milyona Ulaştı, Kazalar Artıyor

Türkiye’de motosiklet sayısı 2023 itibarıyla 6 milyon 659 bin 418’e ulaştı. Uzmanlar, bu artışın trafik güvenliği açısından endişe verici sonuçlar doğurabileceğini ifade ediyor.
Türkiye İstatistik Kurumu verilerine göre, trafikte 6 milyon 659 bin 418 adet motosiklet bulunmaktadır. İstanbul, 851 bin 382 motosiklet ile en fazla motosikletin bulunduğu il olurken, Antalya ve İzmir sırasıyla 514 bin 838 ve 490 bin 68 motosikletle takip etmektedir. Motosiklet sayısının Aydın, Kilis, Manisa, Muğla, Şanlıurfa ve Iğdır’da otomobil sayısını geçtiği öğrenilmiştir.
Trafikte Haklarım Derneği Kurucu Başkanı Yasemin Usta, Türkiye’de toplam taşıt sayısının 2023 yılında 28,7 milyon iken, 2024 yılında 31,7 milyona ulaşacağını belirtmiştir. Usta, motosiklet sayısının aynı dönemde 5,1 milyondan 6,3 milyona yükseldiğini, bu artışın motosikletlerde yüzde 23,3’lük bir büyümeye işaret ettiğini ifade etmiştir. Usta, trafikteki her 5 araçtan 1’inin motosiklet olduğunu vurgulamıştır.
2023 yılında motosiklet kazalarında bin 307 kişi hayatını kaybederken, bu sayı 2024 yılında bin 584’e yükselmiştir. Böylece motosiklet kazalarındaki can kaybı oranı bir yılda yüzde 21,19 artmıştır. Usta, bu istatistiklerin motosiklet sayısındaki artışla orantılı olarak can kayıplarında da benzer bir artış yaşandığını göstermektedir.
Kortej Güvenliği Birim Başkanı Tacettin Gökçe, motosiklet sayısının artmasının nedenlerini akaryakıt fiyatları, MTV oranları ve uygun fiyatlı motosikletler olarak sıralamıştır. Gökçe, büyük şehirlerde trafiği kolaylaştırsa da Türkiye’de motosiklet kültürünün henüz gelişmediğini belirtmiştir. Kazalara karışan sürücülerin son 5 yılda motora başlayan 16-30 yaş arası gençlerden oluştuğunu ifade etmiştir.
BMW Ride & Fun Club yönetiminde yer alan motosiklet kullanıcısı Cengiz Güngör, büyük şehirlerdeki yoğun trafik ve kurye sektöründeki büyümenin motosiklet kullanımını artırdığını söylemiştir. Son 5 yılda motosiklet sayısının yaklaşık yüzde 90 oranında artış gösterdiğini belirten Güngör, artışın düşük yakıt tüketimi ile çevresel etkileri azalttığını kaydetmiştir. Ancak, trafik güvenliğinin sağlanmaması durumunda kaza oranlarının artabileceğine dikkat çekmiştir.